Ik heb een belastingschuld , wordt nu dan ook de kinderopvangtoeslag ingehouden ?

Ik wil graag gaan werken maar , weet niet of ik kinderopvangtoeslag krijg omdat, ik een belastingschuld heb. Ze houden verder alle toeslagen en kindgebondenbudget ook al in.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (3)

als je een schuld hebt, is de logische actie dat je een betalingsregeling afspreekt om de schuld te kunnen betalen.
logisch zou zijn dat de kinderopvangtoeslag niet ingehouden zou worden, omdat je dan niet kan werken en dus geen salaris krijg of te weinig en dan daardoor niet aan de betalingsregeling kan voldoen.

echter om hier achter te komen, lijkt het mij heel normaal dat je maandag de telefoon pakt en de belasting opbelt om deze vraag te stellen.
want niets doen helpt niet en daar word je alleen maar ongeruster van, dus hophop even een belletje maandag en dan weet je het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betalingsregeling is niet meer mogelijk, lang verhaal.... Maar heb uiteraard met de BD gebeld maar, die geven mij een niet bevredigend antwoord. Het komt erop neer dat ze niet weten wat er gebeurd met die kinderopvangtoeslag. En zelf betalen kan ik nu echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weet niet hoe nu jouw situatie is, werkloos en bijstand?
misschien is het verstandig nu naar maatschappelijk werk te gaan met al je papieren facturen betalingen correspondentie (alles) en hulp te vragen en meteen ook met dezelfde papieren naar de sociale dienst, hetzelfde verhaal: hulp vragen, niet wachten op antwoord van de een voordat je naar de ander gaat.
als je een achterstand heb en je krijgt geen betalingsregeling wordt het moeilijk.
zoek hulp, in je eentje is dit heel moeilijk zo niet onmogelijk om er uit te komen.
ik heb een maatschappelijk werker die veel voor me doet, maar ook heel veel weet, dus even papieren bij elkaar rapen en bellen voor een afspraak.
succes.
Dat hangt af van het type belastingschuld. Kort gezegd: als het gaat om een schuld van de inkomstenbelasting dan mag er niet verrekend worden. Als het gaat om een terugvordering van een eerder uitbetaalde toeslag dan mag er wel verrekend worden.

De hoofdregel is dat er geen beslag gelegd kan worden op toeslagen:
"Een tegemoetkoming is niet vatbaar voor vervreemding, verpanding, belening of beslag, waaronder begrepen beslag ingevolge faillissement of toepassing van de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen", tenzij het gaat om een beslag door een partij waarvoor de toeslag is (de zorgverzekeraar mag beslag leggen op de zorgtoeslag) of als het een verrekening is met eerder teveel ontvangen van diezelfde soort toeslag (artikel 45 Wet Inkomensafhankelijke regelingen).

Maar voor teveel uitbetaalde toeslagen geldt dat dit wel verrekend mag worden met aankomende toeslagen, ongeacht het type, zodra de terugbetaaltermijn voor die toeslagen verlopen is (artikel 30). Conclusie: gaat het om een schuld die ontstaan is door toeslagen, dan hoeft u er niet op te rekenen dat u deze toeslag zult ontvangen.

Voor inkomstenbelastingschulden is de Belastingdienst gebonden aan de Invorderingswet 1990. Daarin staat geen verrekenbeding met toeslagen, dus in dat geval zal er ook niet verrekend gaan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dus niet voor welk belastingsoort(en) schulden bestaan en ken uw persoonlijke omstandigheden niet, maar het is onder voorwaarden mogelijk om een verzoek om kwijtschelding in te dienen. De aanvraagformulieren en de voorwaarden kunt u downloaden of bij het voor u dichtstbijzijnde belastingkantoor ophalen.